Onbewerkt en plantaardig

Waarom varkensvlees goed is voor topsporters? Voedingsdeskundige Lotte Lemoine legt uit.

https://www.hln.be/energietips/waarom-varkensvlees-goed-is-voor-topsporters-voedingsdeskundige-lotte-lemoine-legt-uit~a8e849ba/

Samenvatting van het artikel
In dit artikel wordt meermaals aangehaald dat varkensvlees het ideaal voedingsmiddel is voor (top)sporters omwille van de hoogwaardige eiwitten. Waarom specifiek varkensvlees zo sterk de hemel wordt in geprezen, is niet echt duidelijk en wordt ook niet vermeld in het artikel.  

Waarom moeten we dit artikel kritisch bekijken?
Het aanraden van rood vlees zoals varkensvlees druist in tegen de meest recente aanbevelingen van onder meer de Hoge Gezondheidsraad, de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven en de EAT Lancet commissie. Bewerkt en rood vlees hebben een negatieve impact op de gezonde darmbacteriën, terwijl net een gezond darmmicrobioom belangrijk is tegen chronische ziekten en aandoeningen (Abu-Ghazaleh et al., 2020). Rood vlees (zoals onder andere varkensvlees) is geclassificeerd als kankerverwekkend uit groep 2A, wat betekent dat het waarschijnlijk kanker veroorzaakt. Kankerverwekkende stoffen, waaronder heterocyclische aromatische aminen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), kunnen worden geproduceerd door vlees te koken. De grootste hoeveelheden worden bij hoge temperaturen gegenereerd door frituren, grillen of barbecueën. Vleesverwerking, zoals zouten en roken, kan leiden tot de vorming van kankerverwekkende chemicaliën, waaronder N-nitrosoverbindingen en PAK’s (Domingo & Nadal, 2017). Tevens heeft de vleesproductie een ontzettend negatieve impact op onze planeet. We kunnen concluderen dat het advies dat gegeven wordt in het artikel ingaat tegen de wetenschappelijke literatuur en dat het beter zou zijn (zowel voor de gezondheid als op het gebied van duurzaamheid) om voedingsmiddelen vanuit de donkergroene zone van de voedingsdriehoek, namelijk plantaardige voedingsmiddelen, te consumeren. Het basis voedingspatroon van (top)sporters bestaat bij voorkeur uit plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten en afgeleiden (vb.: tofu, tempeh, lupeh, …), noten, zaden en pitten en afgeleiden (vb.: cashewnotenspread, amandelspread, …), seitan maar ook granen en graanproducten zoals pasta, rijst, quinoa, havervlokken, tarwevlokken, enz. bevatten ruime hoeveelheden eiwitten.  

Bronnen:
Abu-Ghazaleh, N., Chua, W. J., & Gopalan, V. (2020). Intestinal microbiota and its association with colon cancer and red/processed meat consumption. Journal of gastroenterology and hepatology, 10.1111/jgh.15042. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/jgh.15042

Domingo, J. L., & Nadal, M. (2017). Carcinogenicity of consumption of red meat and processed meat: A review of scientific news since the IARC decision. Food and chemical toxicology : an international journal published for the British Industrial Biological Research Association, 105, 256–261. https://doi.org/10.1016/j.fct.2017.04.028

Willett, W., Rockström, J., Loken, B., Springmann, M., Lang, T., Vermeulen, S., Garnett, T., Tilman, D., DeClerck, F., Wood, A., Jonell, M., Clark, M., Gordon, L. J., Fanzo, J., Hawkes, C., Zurayk, R., Rivera, J. A., De Vries, W., Majele Sibanda, L., Afshin, A., … Murray, C. (2019). Food in the Anthropocene: the EAT-Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. Lancet (London, England), 393(10170), 447–492. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31788-4 

Auteur: Evelien Mertens, Vlaamse Plantaardige Diëtist

© 2021 Vlaamse Plantaardige Diëtisten

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑

Instagram