Onbewerkt en plantaardig

Tofu

Tofu bevat veel eiwitten zonder calorierijk te zijn. Het wordt gemaakt uit gestremde sojamelk, zoals kaasuit gestremde melk wordt gemaakt. Vaak wordt het afgedaan als een smakeloos product maar deze eigenschap maakt het des te meer bruikbaar om op vele manieren toe te passen: je kan het namelijk met een paar simpele trucs bijna elke smaak geven die je wilt. Eens je hebt leren werken met tofu, is het een ongelofelijk veelzijdig product dat je niet meer kunt missen! 

Voor je gaat marineren, haal je eerst zoveel mogelijk vocht uit je tofu. Zo kan het de ingrediënten beter opnemen. Wikkel het in een keuken- of kaasdoek en zet er iets zwaar op gedurende 10-30 minuten. Snijd de tofu in grote stukken en leg hem in een bakje waarin je alle ingrediënten hebt gemengd. Zorg ervoor dat de stukken volledig bedekt zijn met marinade door te schudden of door om te scheppen met een lepel. Zet dit voor minstens 4 uur tot een volledige nacht in de koelkast vooraleer je start met je bereiding. Je kunt met deze marinade spiezen maken voor de bbq met groenten of je wokt de tofu met groenten en rijst of bami. 

Tofu kan ook perfect gebruikt worden ter vervanging van ei. Met kurkuma en Kala Namak, een speciaal soort zout met een zwavelachtige geur, kan je er roerei mee maken. Of je gebruikt tofu ter vervanging van ei in een samengesteld gerecht zoals quiche.

Inspiratie nodig voor een recept: sweet & salty tofu 

© 2021 Vlaamse Plantaardige Diëtisten

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑

Instagram